Mióta a lúgosítás bekerült a köztudatba, örök a kérdés, hogy vajon a citrom és a narancs lúgos vagy savas. A narancs pH értéke 3,5 és 4,5 között van, vagyis savas. Ám a szervezetbe kerülve mégis remek lúgosító hatással bír. Furcsán hangzik, hogy bár a citrom és a narancs savas, mégis lúgosít.

A narancs lúgos vagy savas?

Kiegyensúlyozott életünk egyik alapja, hogy testünkben egyensúlyban legyenek a savas és lúgos anyagok. Ez normál esetben annyit jelent, hogy a bázikus (lúgos) anyagok kissé túlsúlyban vannak szervezetünkben. Ha az elsavasodás veszélye nem fenyeget minket, akkor vérünk normális pH-ja 7,35 és 7,45 között van. Ez az egyensúly felborulhat, ha elbillen az arány. A különböző anyagcsere folyamatok következtében képződnek szervezetünkben savak, amelyeket normál esetben a bennünk található lúgos anyagok semlegesítenek. Ha a savak túlsúlyba kerülnek, a bázikus anyagok teljes mértékben felhasználódnak ezek semlegesítésére és oda az egyensúly.

Akárcsak a legtöbb citrom- és narancsféle, külseje savas, de ha elfogyasztjuk, akkor lúgosító hatású. Enzimekben gazdag, tisztítja a testet, és erősíti az immunrendszert.

Akkor jó a citrusfélék kémhatása a szervezetnek?

Vannak olyan vélemények, mely szerint a citrusfélék, főleg a citrom fogyasztása jótékonyan hat a pH érték optimális fenntartásához, más vélemények szerint nincs rá hatással.

Általánosabb vélekedés, mely szerint a szervezetünk fenntart magának egy optimális határok közötti pH értéket, amit azonban nem tudunk étkezési szokásaink változtatásával befolyásolni.  Ezért a citromos víz ténylegesen nem lúgosít, hiszen az ételek pH értéke nincs hatással az általános egészségünkre. Ebből következik, hogy az ízületi gyulladás, köszvény, vagy akár a terhességi cukorbetegség megelőzésére sincs hatással a citromos víz, bár fogyasztása bátran ajánlott, csak nem csodaszerként kezelve.

Lúgosító diéta

Ugyanakkor sokan hisznek a lúgosító diétákban, melyek elmélete az, hogy a savasító ételeket lúgosító ételekre kell cserélni, ezáltal a szervezet pH értéke egyensúlyba kerülhet.

Savasítanak például: fehérje, foszfát, kén, hús, hal, tojás, tejtermékek, alkohol, gabonafélék

Lúgosítanak: kálcium, kálium, magnézium, magvak, hüvelyesek, zöldségek nagy része

 Úgy tartják, hogy a lúgosító diéta javítja az egészséget és segíti a komoly betegségek gyógyítását, mint például a rák. A lúgos ételek fogyasztása nagyon egészséges, mert természetes, teljesértékű, feldolgozási folyamatokon nem átesett, növényi alapú ételek fogyasztására készteti az embereket. De nem szabad elfelejteni, hogy egyes savak kifejezetten szükségesek a szervezet számára, ilyenek az aminosavak és a zsírsavak.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Lúgosítás

Vissza a kategória cikkeihez